FAQ

Instalacje gazowe

 

Pyt. Ostatnio spotkałem się z takim określeniem jak miękkie zawory ssące w silniku. O co chodzi?

Zgadza się, niektóre marki aut, takie jak Ford, Honda, Toyota w niektórych silnikach zalecają w przypadku zasilania gazem stosowanie dodatkowego systemu smarowania gniazd zaworowych tzw. Lubryfikacji. Oczywiście w naszym zakładzie można takie urządzenie zamontować.

 

Pyt. Jaki wpływ na silnik ma instalacja gazowa?

Instalacja gazowa nie ma niekorzystnego wpływu na silnik i jego podzespoły, wynika to z tego iż silniki które są przystosowane do benzyny bezołowiowej są również przystosowane do spalania mieszanki powietrzno- gazowej.

 

Pyt. Czy to prawda że gaz jest paliwem suchym?

Zależy jak rozumieć pojęcie paliwa suchego. Gaz w zbiorniku jest sprężony co powoduje że jest magazynowany w postaci cieczy, w fazę lotną zamienia się dopiero w reduktorze-parowniku skąd przedostaje się do kolektora ssącego. W kolektorze ssącym podobnie jak benzyna (która również tu odparowuje i jest "sucha") jest mieszany z powietrzem i w cylindrze spala się jako mieszanka powietrzno-gazowa.

 

Czy zbiornik w bagażniku musi być okrągły, czy może być płaski?

Niestety musi mieć kształt okrągły ponieważ każdy zbiornik ciśnieniowy (nie tylko zbiornik gazowy) musi mieć formę walca.

 

Co się dzieje z katalizatorem i sondą lambda podczas pracy na gazie?

Sonda lambda jest urządzeniem elektronicznym (swego rodzaju bateryjką) Które przy poprawnie założonej instalacji ma wpływ na ilość podawanego gazu do silnika. Sonda mierzy ilość tlenu w spalinach przez co określa czy mieszanka jest bogata czy uboga wysyła sygnał do instalacji gazowej która koryguje dawkę gazu. A katalizator to "gąbka" która pewną ilość tlenu potrafi zatrzymać lub oddać zależnie od potrzeb. Jak widać podczas pracy na gazie sonda i katalizator "robią" to do czego są stworzone.

 

Czy należy zmieniać świece zapłonowe i olej w silniku na takie które są przystosowane do gazu?

Na rynku pojawiły się materiały eksploatacyjne przystosowane do samochodów zasilanych gazem niema jednak obowiązku zmiany tych rzeczy. Jeśli chodzi o świece to oczywiście tak jak w przypadku benzyny możemy wymienić je na lepsze i droższe możemy również pozostać przy świecach dotychczasowych z tą różnicą że przy zasilaniu gazem zaleca się częstszą wymianę. Co się tyczy oleju to tu również nie musimy wymieniać na "gazowy" lepiej stosować dotychczasowy sprawdzony olej niż zmieniać na nowości wynikające z potrzeb rynku.